Hjælp til skemad - 7 mdr.

2. september 2014

Alder:
7 mdr.

Hjælp til skemad - 7 mdr.

Hej Helen.

Tak for en rigtig god brevkasse, som vi allerede har brugt meget.

Vi har nu brug for din hjælp igen - selvom vi både har din bog om søvn og om mad, mangler vi lidt konkrete ideer til vores situation.

Vi har været igang med skemaden siden ca 4 måneder, og vores søn er nu næsten 7 måneder, og vi synes det er utrolig svært at vurderet, om det går "som det skal" - eller vi er inden i en dårlig rytme og hvordan vi kommer videre...

Vores dreng har fra starten været meget svingende i forhold til om han synes skemad var ok eller no go, det har kun sjældne gange være direkte sjovt. Og desværre er det tit endt med gråd og frustrationer fra begge lejre.

Vi forsøger os lige nu med tre måltider:

Til morgen står den på havregrød (vi lader det stå i blød natten over og blender det om morgen inden den kommer i mikroen, for at det er så lind som muligt) - nogle gange ryger der 1 dl ned, andre gange to skeer også er der gråd??????

Vi har forsøgt med frugtmos som topping, dette gør ikke den store forskel. Han får frisk frugt, avokado og hvedeskorper at gumle på samt vand af kop sammen med grøden.

Til middag står den på grød igen (vi har forsøgt med div. mos, men mos er sjælden et hit, mere om det senere) - i en længere periode har det været forskellige former for pulvergrød til middag, men de sidste dage har det være hjemmelavet øllebrød, som faktisk næsten hver gang har været lidt et hit, ikke er stort hit men der ryger mellem 1/2-1 dl ned, næsten hver gang det er øllebrød. (Desværre ikke uden lidt brokken og tit til sidst gråd:-()

Sammen med grøden gives agurkeringe, stave af peberfrugt og avokado, samt hvedeskorper at gumle på samt vand af kop.

Til aften er det lidt svingende hvad der bliver serveret, øllebrød, pulvergrød eller mos.
Og det er meget svingende hvad der falder i god jord, hvis der overhovedet er noget der gør.
Her får han de samme ting at gumle på som til middag.

Avokadoskiver og hvedeskorper er altid et hit, og at sidde med sin egen ske er også et hit. Derudover går det super godt med at drikke vand af tudkop.

Mos: vi har prøvet kartoffelmos, kartoffelmos med gulerødder, med pastinak, med blomkål, men broccoli, med gulerødder og broccoli, med grønne bønner og gulerødder.

Nogle gange ryger der noget ned, andre gange en ske og skrig og skrål og et barn der er ved at vride sig ud af sin højstol for at komme væk fra skeen:-(

Vi har nogle gange med succes givet lidt sovs eller andet fra vores mad på mosen, og nogle gange har den gledet nemmere ned herved, eller en ordentlig smørklat, som bliver til smørsovs, har også nogle gange gjort det nemmere, men ikke hver gang. Men synes måske det virker lidt som om, han godt han lide det smager af lidt, i hvert fald nogle gange.

Generelt er det utrolig svært at få vores søns opmærksomhed, når han sidder i højstolen.... Han sidder og kigger og kigger, vender sig om, kigger ned, op, rundt, på den der IKKE sidder med skemaden, gumler på alt han kan komme i nærheden af, det eneste der næsten virker til ikke at vække interesse er skemaden og personen med skemaden. Vi har forsøgt med nam, nam ahhh, sidder foran ham, at han må mærke og gratte med grøden, ingen effekt, opmærksomheden er alle andre steder... :-(

Vi synes det er utrolig hårdt, at det er SÅ svingende med maden, især at man aldrig ved hvordan det skal ende, om det ender med en ked af det dreng med mad i hele hovedet, som er ved at eksplodere og forsøger at vride sig ud af stolen, eller en dreng med smil om læben og mad i hele hovedet..:-( er det normalt?

Vi går og tænker - hvad gør vi forkert den ene gang frem for den anden, når det går godt den ene dag og ikke den anden, hvorfor det nogle gange går godt med den grød eller mos og pludselig dur den ikke den næste dag, det gør os fuldstændig kuldrede i forhold til at tænke og tænkt, om vi har gjort noget anderledes... Og frustrationen vokser og vokser og man higer efter succesoplevelser.

Vi ved du siger man skal give måltiderne ca samme tid hver dag, for at barnet lærer at det er der vi spiser, men hvad hvis drengen ikke er sulten?
F.eks. I går, han ville INTET have til aftensmaden, men en time efter var han fuldstændig hysterisk og endte med at drikke næsten 200 ml i et drag? Men der hvor han var "sulten" var lige inden sengetid, vil han med tiden vænne sig til at være sulten, der hvor maden bliver tilbudt, og hvordan?

Nedenunder er en plan med ca tider som vi forsøger at følge, men den sidste tid har det været lidt svingende, da lurerne ikke er helt til at regne med i tiden, ligesom med stå op tidspunktet er svingende og vores dreng nogle gange også sover en helt nat uden mad, men ca tider:

Vågner 5.40/6.45, den sidste uge har han ikke spist om natten, og vi har derfor giver en flaske når han vågner, og har forsøgt at få ham til at sove lidt længere, dog uden det store held) (vi vil gerne have han først vågner omkring ...

Annonce

... 6-6.30, da han bliver hurtig træt igen, hvis han vågner især før kl 6 - men ved ikke lige hvordan vi skal bære os ad hermed?)

Ca 6.30/7.00 havregrød

Ca. 7.30/8.00 flaske

Puttes til formiddagslur omkring 8.30 og sover normalt omkring 1,25-1,75 t (+/-)

Middagsmad - tilbydes forholdtvis hurtigt efter han er vågne, for at han er frisk til det, men forsøger at ramme et tidspunktet ca. omkring 10.30/11.00

Flaske inden han puttes til middagslur, han puttes til middagslur ca 2,5 time efter han er stået op fra formiddagsluren, vi har de sidste dage forsøgt at strække ham lidt her, så der i hvert faldt går 2,5 time og ikke kun 2 timer, som vi gjorde før, og det ser ud til at virke på den måde, at han nu de sidst dage i hvert fald har tage lidt længere lur til middag, mellem 1,5-2 timer (en sjældent langt 2,5 time)

Vi forsøger nogle gange med lidt frugtmos, og ellers bare flaske om eftermiddagen.

Nogle gange har han sovet så længe til middag, at vi strækker ham og springer powernappen over, men det er nu sjældent at det kan lade sig gøre (han bliver meget pylret og irritabel når han er træt, også er skemad til aften komplet umuligt - så for det meste triller vi en lille tur med ham, for at få ham til at falde i søvn til eftermiddag, et sted mellem 16..45/17.15 også vækker vi ham efter maks 45-60 min.

Vi forsøger at indføre aftensmad lige efter evt powernap, men vil gerne at den med tiden ligger omkring kl 17.30 eller der omkring, men det er ikke altid muligt lige nu pga powernappen.

Flaske inden han puttes, han puttes mellem 19-20.30 alt efter om han har taget en powernap eller ej, og hvornår denne evt er sluttet. (Vi synes ikke at kunne se den store sammenhæng med hvornår han er puttet, med hvornår han står op, hans nattesøvn kan svinge fra mellem ca 9,5-11 time)

Han har for det meste altid kun spist en gang om natten, men har nu den sidste uges tid, haft flere nætter, uden mad før tidlig morgen, der 5.40-6.00, hvor han så ikke vil sove videre... (Både han og mor, er nu mere udhvilede, så vi håber det fortsætter)

Hjælp.....

- Hvordan ser dagsplanen ud? (Vi er blevet frarådet af vores sp at give drømmeflaske og at vække vores dreng om natten for mad, grundet personlige grunde for ham, derfor er dette ikke en mulighed vi ser at kunne bruge, og han tager også godt på).

- Skal vi holde fast i faste sidstpunkter for skemad, også kommer hans sult på disse tidspunkter på et tidspunkt?

- Nogle gange når han får skemad, bliver han fuldstændig hysterisk, og det eneste der kan få ham ned er flasken?

- Hvordan kan vi forsøge at ændre hans stå op tidpunkt? Og skal vi give en flaske her, selvom vi ikke kan få ham til at sove igen, eller skal vi forsøge med havregrød med det samme, selvom det er "for tidligt" (lige nu giver vi flasken, da vi er bange for han er for sulten til skemaden, og/eller vi håber at kunne få ham til at sove videre, men tit vil han ikke sove videre også bliver han jo så for mæt af flasken og vil så heller ikke have skemad???)

- Det virker nogle gange som om, at vores dreng bliver frustreret på skemaden, hvis han er for sulten, er det normalt? Også bliver han sur og kan først falde ned når han får flasken? ---Hvordan rammer vi plet med tidspunktet så han er sulten for skemaden, men ikke for sulten?

- Når han drikker flaske, spiser han alt mellem 100 til 200 pr gang, han drikker ca mellem 650-750 ml i døgnet (måske presser vi ham lidt, da vi ikke synes han spiser nok skemad) og dertil fint med vand af kop, skal vi nedsætte denne mængde mælk lidt, for at skabe mere sult til skemaden? Og lade være med at tilbyde flasken igen og igen?

- Hvor meget ca skal vores dreng spise, for man kan sige han har spist godt, og et måltid, for lige nu tør vi slet ikke fjerne nogle flasker, af frygter for han ikke spiser nok til det?

- Hvordan og hvornår udtrapper man de forskellige flasker? Er det bare mindre mængder i flaskerne eller fjerne man bare en vupti... eller? Og skal man også se på mængden af skemad, før man fjerne flasker?

- Hvad gør vi i forhold til den manglende opmærksomhed på skeen MED grød/mos (skeen uden mos han selv sidder med, er et hit) og personen med denne ske? Det er næsten umuligt at skabe øjenkontakt, når man sidder med mos/grødskeen?

- Har du nogle ideer til mos-problematikken? Ligeledes er det heller ikke ret meget grød (især ikke hjemmelavet) der er et hit, det der er mest et hit er at sidde med noget i hænderne og gumle på selv.

- Vi laver alt hans mad meget lind, skal vi fortsætte sådan, og eller hvornår skal det begynde st blive grovere, f.eks. Havregrøden?

- Er vores historie normalt, eller hvad gør vi forkert og hvordan kommer vi godt videre herfra? Er så ked af det, når vores dreng bliver frustreret over skemaden, det skulle jo være dejligt at spise, men det er det bare langt fra her:-(

Puha det blev langt, på forhånd mange tak.

Venlig hilsen
De frustrede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder